tisdag 29 november 2011

Så nära, men ändå så långt bort!

 
Elle Interiör

Vi har passerat första advent. Jag kokade två sorters glögg, bakade lussebullar och pepparkakor. Tände första ljuset i staken och har julpyntat, samt kompletteringshandlat adventsljusstakar. Julklappsinköpen är i full gång och ändå har vi ännu inte gått in i december! Ändå smyger sig den bekanta julstressen på. I mitt fall tror jag dock att det är mycket på grund av förändringar som sker på jobbfronten för Rickards del och även för att han jobbar borta nu, non stop fram till jul (med undantag för några dagar då vi åker ner till Malmö/Köpenhamn). Julklappsplaneringen har gått bra och jag har handlat en del julklappar, men många återstår. Vore ju tråkigt om alla mina bra idéer bara tog slut i butikerna! Som den bibliofil jag är tycker jag självklart att böcker är bästa julklappen. De utgör dessutom lätta föremål att slå in i fina presentpapper med snören och dekorationer.


I veckan som är nu ska jag försöka baka mer pepparkakor, har massor kvar av degen, samt göra lussebullar med mandelmassa. Det gjorde alltid mamma när vi var små. De blir otroligt goda! Man gör en vanlig saffransdeg, sedan kavlar man ut den och strör på smör och riven mandelmassa. Helt underbara att äta varma, nybakade med ett glas mjölk till.  


 



 

1 kommentar:

Beata sa...

Så fint med ljusen! Jo, gardinerna är köpta på textilonnet.se