måndag 26 mars 2012

Helgen som gått och trädgårdsfix


Inledde söndagsmorgonen med att fortsätta på projekt tvätta fönster. Tog endast det i köket, men det räckte. Putsa fyra glasrutor fick vara nog. R hade tvättat balkongdörrsfönstret och ett av fönstren i sovrummet o fredags, en stor eloge till honom. han hade dessutom hunnit med att tvätta flera maskiner, handla och vara på jobbet en sväng. Ja, det är bland annat vid såna tillfällen som fredagströttheten släpper!

Nu ser jag UT igen!

Vi var även en sväng hos mamma och beskar lite träd. Det var välbehövligt och otroligt skönt att vara ute i solen. Dessutom blev det premiärgrillning av korv till lunch. Mycket gott! R har en förkärlek för raka kanter och kantstenen längs (den forna) grusgången fick sig en rejäl uppsträckning då den hade halkat lite på sned. Den ska få stå till sig lite grann och sedan får vi nästan köra dit ett lass grus. Vad kostar sådant?

Precis som jag misstänkte, så är detta inte originalspaljén som byggdes på 1920-talet, ännu bättre! Min pappa byggde en exakt kopia av originalet någon gång på 1980-talet, vilket innebär att om jag bygger en ny nu, 2012 borde den hålla i minst 20 år, till 2030-talet. Det ni! Helt klart sommarens projekt då denna har blivit lite åtgången av väder och vind. Ska mäta ordentligt och sedan plockar jag med mig R för en tripp till byggvaruhuset!



Stilstudie av kantsten på kanelen, R in action.



Hörnet på mammas hus och ett av de träd som är i behov av att beskäras. Lillebror tog tag i saken efter att R satt igång och jädrar i min lilla låda vad fint det kommer bli. Själv sågade jag helt sonika ner några träd. Häggar, frösådda sådana. Och så grävde jag upp en rosbuske. Känns lite som om jag gick berserk, men ja, det blir bra när det är klart. Har en hel hög med idéer för trädgården. Tills jag har en egen får jag öva hos mamma. Skulle inte ha någonting emot att flytta tillbaka dit själv heller. Tänk så ointresserad man var när man var liten och hade möjligheten. Det ångrar jag lite idag.

Inga kommentarer: